Szeroki wachlarz możliwości dokonywania płatności za zakupy online sprawia, że Polacy coraz chętniej kupują różnego rodzaju produkty i usługi w sieci. Płatności przekazywane są sprzedawcy w krótkim czasie i, co ważne, z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa.
Czym charakteryzują się płatności online?
Płatności online mają charakter bezgotówkowy, co oznacza, że pieniądze trafiają bezpośrednio z rachunku klienta na rachunek sprzedawcy. Uproszczone procedury pozwalają skrócić do minimum czas potrzebny na realizację transakcji, a jednocześnie są w pełni bezpieczne zarówno dla klientów, jak i właścicieli sklepów online. Obecnie sprzedawcy mogą wdrożyć wiele różnorodnych metod płatności internetowych, dając swoim klientom wybór i będąc bardziej konkurencyjnym na rynku.
Rodzaje płatności online
Pojęcie płatności online nie jest jednolite. Najpopularniejsze sposoby regulowania zobowiązań w formie bezgotówkowej to:
- pay by link,
- BLIK,
- płatność kartą,
- przelew tradycyjny,
- płatność odroczona.
Klient wybiera więc metodę, która z jego punktu widzenia jest najwygodniejsza, mogąc elastycznie podchodzić do zakupów internetowych. Sprzedawca staje się natomiast konkurencyjny, co jest istotne zwłaszcza w branżach, w których działa obecnie wiele sklepów online. Wszystkie wymienione wyżej metody są w pełni bezpieczne, zapewniając odpowiednią ochronę danych przekazywanych przez klienta. Właściciel sklepu ma pewność otrzymania płatności w jak najkrótszym czasie.
Pay by link
Pay by link umożliwia dokonywanie płatności w sposób automatyczny, jednak dotyczy wyłącznie największych banków. Klient, jak sama nazwa metody wskazuje, klika w link, który przekierowuje go do bankowości internetowej. Posiadacze kont w mniejszych bankach mogą natomiast wykonać tradycyjny przelew, wpisując dane sprzedawcy oraz wymaganą do zapłaty kwotę.
BLIK
Płatność online przy pomocy BLIK jest przeznaczona dla osób korzystającym z aplikacji mobilnej banku, w którym posiadają rachunek bieżący. Chcąc dokonać płatności, wpisują kod BLIK, a następnie autoryzują transakcję w aplikacji. Cała procedura jest bardzo prosta i trwa zaledwie kilka sekund, dzięki czemu BLIK stał się jedną z najchętniej wybieranych metod płatności online.
Płatność kartą
Jeśli do rachunku bankowego została przypisana karta, klient może zlecać płatności za jej pomocą, bez konieczności logowania się do bankowości internetowej czy korzystania z aplikacji mobilnej. Wystarczy tylko podać numer karty, jej datę ważności oraz kod CVV lub CVC. Pieniądze są automatycznie pobierane z konta po autoryzacji transakcji.
Przelew tradycyjny
Jak wspomniano wyżej, przelew tradycyjny wymaga zalogowania się do bankowości internetowej oraz samodzielnego uzupełnienie formularza przelewu. Klient we własnym zakresie wpisuje dane sprzedawcy, numer konta oraz kwotę. Może też zlecić płatność w trybie ekspresowym, jednak wiąże się to z dodatkową opłatą na rzecz banku.
Płatność odroczona
W ramach płatności odroczonej klienci mogą uregulować zobowiązanie w ciągu 30 dni od złożenia zamówienia. Sprzedawca nie ponosi ryzyka braku płatności, gdyż przejmuje je na siebie firma zewnętrzna, taka jak Autopay. Klient może natomiast elastyczniej podchodzić do zakupów online i robić je nawet w przypadku chwilowego braku środków pieniężnych.
Szeroki wachlarz możliwości
Warto zaoferować swoim klientom możliwość dokonywania płatności online w różnorodny sposób. Wdrożenie kolejnych metod nie wiąże się z wysokimi kosztami, dzięki czemu na takie rozwiązanie mogą pozwolić sobie nawet podmioty, które dopiero wchodzą na rynek e-commerce.