W czasach, gdy rynek jest coraz bardziej konkurencyjny i dynamiczny, firmy muszą znaleźć sposoby na dostosowanie się do nowych wymagań. W tym scenariuszu charakteryzującym się automatyzacją i technologią ustanowienie ustrukturyzowanego procesu zarządzania strategicznego (przykładem tego w praktyce może być mr bet kasyno) może zadecydować o rozwoju firmy lub zamknięciu drzwi na dobre.
Według badania przeprowadzonego przez Sebrae w 2011 r. na każde 100 utworzonych przedsiębiorstw zaledwie 53 przetrwają pierwsze dwa lata. Jednak gdy okres ten się wydłuża, rzeczywistość staje się zupełnie inna. Według danych ekspertów jedynie 25% europejskich firm przetrwa na rynku dłużej niż 10 lat.
Brak planowania strategicznego i niemożność skutecznego zarządzania to dwa z głównych czynników, które skłaniają firmy do wcześniejszego kończenia działalności. Na początku może być nawet możliwe utrzymanie organizacji, produktywności, jakości dostaw i rentowności. Szybko jednak pojawiają się problemy takie jak:
nieokreślone cele,
mgliste perspektywy,
brak motywacji specjalistów,
wewnętrzne konflikty,
nieskuteczne przywództwo,
Jeśli firma nie jest odpowiednio przygotowana na poradzenie sobie z nimi, mogą doprowadzić do szybkiego zamknięcia działalności.
To temat dzisiejszego artykułu, w którym porozmawiamy o znaczeniu ciągłego zarządzania strategicznego dla wzrostu i utrzymania organizacji, oprócz procesów i koncepcji, które się z nią wiążą. Obserwuj nas i miłej lektury!
Spis Treści
Czym jest zarządzanie strategiczne?
Zarządzanie strategiczne to zbiór praktyk, których celem jest inteligentne ustrukturyzowanie przedsiębiorstwa, tak aby mogło ono skutecznie realizować swoje cele. Załóżmy na przykład, że głównymi celami firmy jest zwiększenie zysków i poprawa usług świadczonych klientom. Do zarządzania strategicznego należy dostosowanie produkcji i wymagań każdego sektora, zespołu i specjalisty na korzyść wcześniej ustalonego celu. Ten typ zarządzania może być stosowany w dużych, małych, średnich firmach i skutecznie wpływa na wykorzystanie wyników, zwiększenie konkurencyjności, a co za tym idzie zwiększenie przychodów w ujęciu długoterminowym.
Zarządzanie strategiczne w dużej mierze opiera się na danych. Oznacza to, że aby model był skuteczny, musi uwzględniać takie praktyki, jak zewnętrzna analiza rynku i konkurencji, ocena strategii, wdrażanie procesów mających na celu ciągły rozwój i ciągłe monitorowanie uzyskiwanych wyników. Co więcej, istotne jest, aby pracownicy rozumieli te cele, strategie i stanowiska firmy, aby można było wdrożyć ten rodzaj zarządzania. Kryterium to może wydawać się proste i intuicyjne, ale według artykułu opublikowanego w Harvard Business Review w 2019 roku średnio 95% pracowników danej organizacji nie jest świadomych lub nie rozumie jej strategii.
Aby ten model zarządzania był wykonalny, niezbędne są diagnozy i analizy środowiskowe. Firma musi tworzyć przeglądy obejmujące między innymi takie informacje, jak:
posiadane produkty,
wskaźniki sprzedaży i marketingu,
opinia publiczna,
skargi,
reputacja,
wyzwania związane z produktami i usługami,
sposób postrzegania firmy na tle konkurencji.
Identyfikacja problemów jest pierwszym krokiem do opracowania strategii ich rozwiązania. Po przeprowadzeniu tej analizy należy wdrożyć planowanie strategiczne, nie pomijając jednak monitorowania — najlepiej przy użyciu wskaźników wydajności. Ten model zarządzania stanowi część ciągłego procesu, który dostosowuje się do okoliczności, dlatego istotne jest monitorowanie wydajności i uzyskiwanych wyników.
Różnice pomiędzy planowaniem strategicznym a zarządzaniem strategicznym
Niezależnie od tego, jak wiele zamieszania otacza planowanie i zarządzanie strategiczne, są to bardzo różne koncepcje. Podczas gdy planowanie strategiczne polega na określeniu nowych celów i proponowanych działań, zarządzanie strategiczne jest formą zarządzania i organizacji skupioną na osiągnięciu celów ustalonych w trakcie procesu planowania. Chodzi o to, aby wcielić w życie działania określone w planowaniu i osiągnąć założone cele.
Zalety zarządzania strategicznego
Zarządzanie strategiczne niesie ze sobą szereg korzyści dla firm, które wdrażają je w swojej codziennej pracy. Dzięki niemu możliwa jest optymalizacja produkcji każdego sektora, a tym samym skrócenie czasu poświęcanego na procesy, zmniejszenie kosztów i zwiększenie produktywności profesjonalistów. W końcu, gdy ludzie współpracują na rzecz wspólnego celu, podejmują bardziej asertywne decyzje, ponieważ są świadomi tego, co powinni robić i jakich rezultatów powinni szukać. Co więcej, istnieje przestrzeń do rozwoju współpracy i synergii, lepszej komunikacji i dostosowania, co oznacza korzyści zarówno w zakresie ogólnych wyników, jak i klimatu i kultury organizacyjnej.