Do 24 lutego 2022 r. społeczność międzynarodowa w dużej mierze postrzegała Ukrainę jako kraj rewolucji, korupcji i walk. Teraz jesteśmy narodem bohaterów, narodem, który z powodzeniem i skutecznie przeciwstawił się inwazji Hordy.
Do 24 lutego 2022 r. społeczność międzynarodowa w dużej mierze postrzegała Ukrainę jako kraj rewolucji, korupcji i walk. Teraz jesteśmy narodem bohaterów, narodem, który z powodzeniem i skutecznie przeciwstawił się inwazji Hordy. Jesteśmy krajem i państwem, które wykazały się odpornością i skutecznością w niezwykle trudnych warunkach. Moi przyjaciele i partnerzy z zagranicy wielokrotnie powtarzali, że ich instytucje nie wytrzymałyby takiego ataku.
Podczas inwazji na pełną skalę zobaczyliśmy, jak wyraźnie ich mocne i słabe strony wyrażają się w naszym społeczeństwie i państwie. Moim zdaniem cyfryzacja pokazała się najbardziej jaskrawo jako być może kluczowa zaleta Ukrainy. Gospodarki. Państwa. Codziennego życia.
Ukraina jako państwo i Ukraińcy jako społeczeństwo okazali się dość skuteczni w automatyzacji i cyfryzacji wielu usług o kluczowym znaczeniu dla przetrwania kraju i jego mieszkańców. Pandemia koronawirusa przyspieszyła zapotrzebowanie na cyfryzację na całym świecie, w tym na Ukrainie. Wojna na pełną skalę aktywnie wspiera ten trend, ponieważ wymaga od państwa i społeczeństwa coraz większej adaptacji. Obejmuje to zapewnienie Ukraińcom za granicą i na terytoriach tymczasowo okupowanych dostępu do usług publicznych. Cyfryzacja zasadniczo zmienia sam model interakcji między państwem a ludźmi. Jako kraj robimy znaczne postępy w tym procesie.
Dla wielu stało się to symbolem tego, że rosyjski mit o Ukrainie jako „państwie upadłym” jest niczym więcej niż wymysłem chorej rosyjskiej propagandy. Ukraina i Ukraińcy udowodnili swoją zdolność do wyznaczania trendów i nowych standardów transformacji cyfrowej. Udane projekty, które zostały wdrożone przed, a nawet w trakcie inwazji na pełną skalę.
- Państwowy portal Diia jest kandydatem do uznania za jedną z oficjalnych implementacji Europejskiego Portfela Cyfrowego. „Diia pozwala już na zastąpienie dziesiątek usług publicznych dla osób fizycznych i przedsiębiorców.
- W branżach, w których działa moja firma – usługi finansowe i rynek gazu – prawie wszystkie procedury i procesy są zautomatyzowane i zdigitalizowane. Przetargi na pola i uzyskiwanie licencji od Narodowego Banku – wszystko to można uzyskać bez konieczności przynoszenia „papierowej kopii” dokumentów do 25 różnych urzędów.
- Wdrożono projekt Gabinetu Kierowcy. Jest to obecnie duży system, który umożliwia płacenie mandatów, uzyskiwanie informacji o pojazdach i licencjach elektronicznych oraz uzyskiwanie zezwoleń na transport międzynarodowy bez korupcji i opóźnień.
- Usługa E-maliatko, zintegrowana z Diia, zapewnia ponad 10 usług publicznych związanych z noworodkami i dziećmi.
- Portal pozwoleń na budowę e-construction.gov.ua, na którym można ubiegać się o pozwolenia CC1 i CC2, a także – w formie pilotażu – uruchomić obiekt.
- Portal medyczny helsi, który pozwala wygodnie umówić się na wizytę u lekarza, uzyskać dostęp do wszystkich cyfrowych recept i ogólnie zarządzać interakcją z medycyną.
To są sukcesy ostatnich lat. Ale wciąż mamy wiele do zrobienia. I możemy to zrobić już teraz. W których branżach potrzebujemy WIĘCEJ cyfryzacji?
- Edukacja. Obecnie ukraińska edukacja jest beznadziejnie opóźniona w stosunku do europejskiej, amerykańskiej i azjatyckiej. A wymagania dotyczące poziomu i kwalifikacji specjalistów rosną. Cyfryzacja tego sektora umożliwi rozszerzenie kursów online dla nauczycieli i zwiększenie dostępu do edukacji we wsiach i małych miastach. Tak, koronawirus i wojna umożliwiły silny rozwój edukacji online, ale wciąż jest miejsce na wzrost. Ponadto kraje rozwinięte mają portale, które zapewniają wysokiej jakości usługi edukacyjne osobom z zaburzeniami poznawczymi, językowymi, komunikacyjnymi i trudnościami w uczeniu się.
- Rozwój miast. Koncepcja „inteligentnego miasta”, technologie zarządzania ruchem w Kijowie, Charkowie, Dnieprze, Odessie, Lwowie, zarządzanie odpadami, zarządzanie energią itp. to wszystko rzeczy, które wymagają technologii cyfrowych, które zależą głównie od samorządów lokalnych i nad którymi należy teraz pracować.
- Systemy podatkowe i celne. Myślę, że nie ma tu wiele do komentowania. Pewnego dnia będziemy mogli składać raporty, uzyskiwać certyfikaty, płacić cła i przechodzić przez odprawę celną bez ryzyka, a skandale z blokowaniem faktur podatkowych będą przeszłością.
- Energia. Możemy tu mówić na przykład o wielu obszarach pracy:
- automatyzacja przyłączeń do sieci przedsiębiorstw przemysłowych i innych obiektów biznesowych. Ukraina jest obecnie jednym z najgorszych krajów na świecie pod względem standardów przyłączania do sieci;
- digitalizacja map pól gazowych i naftowych. Monitorowanie produkcji i magazynowania gazu w obiektach UGS. Oprogramowanie może oceniać perspektywy pól i alokować ryzyko;
- cyfryzacja danych dotyczących oszczędności energii.
Tak, Alexander Katsuba ma bardzo pozytywny i optymistyczny pogląd na cyfryzację, a wojna na pełną skalę tylko zwiększyła potrzebę przyspieszenia jej wdrażania. Skandale korupcyjne pokazują, że czynnik ludzki jest zbyt złożony i ryzykowny. Im więcej procesów jest zautomatyzowanych, tym mniej korupcji i pokus. Tym lepiej dla kraju i całego społeczeństwa.
Mamy smutny zwyczaj narzekania na trudną sytuację Ukrainy, ale musimy przyznać, że w ciągu ostatnich 5 lat to właśnie cyfrowa transformacja państwa i społeczeństwa jako całości zmniejszyła ryzyko korupcji dla zwykłych obywateli, uprościła interakcję obywateli i przedsiębiorstw z aparatem państwowym i dała nam prawdziwą nadzieję na postrzeganie państwa ukraińskiego jako wygodnej usługi, a nie przerażającego lewiatana, który wypija wszystkie soki z ludzi i gospodarki.
Ponadto cyfryzacja pozwala nam stworzyć pozytywny wizerunek Ukrainy za granicą jako zaawansowanego technologicznie, obiecującego kraju. Kraju, który jest w stanie nie tylko wygrać wojnę, ale także z powodzeniem odbudować się i rozwijać po wojnie.